Interaktywne Plansze Przyrodnicze to wszystko, czego potrzebuje nauczyciel szkoły podstawowej, aby wytłumaczyć nawet najtrudniejsze zagadnienia – łatwo, skutecznie i w sposób atrakcyjny dla każdego ucznia. IPP to multimedialne zasoby przygotowane do pracy na tablicach i monitorach interaktywnych, na które składają się interaktywne plansze, symulacje i inne pomocne treści do wykorzystania przez nauczyciela w trakcie zajęć.
IPP: Biologia dla klas 5-6 to 80 plansz przedstawionych na setkach interaktywnych ekranów zawierających między innymi:
- Pokazy ilustracji zawierające przykłady organizmów wszystkich królestw.
- Interaktywne zasoby wyjaśniające budowę organizmów i prezentujące nawet najdrobniejsze elementy roślin, zwierząt, wirusów, grzybów i bakterii.
- Symulacje rozwijające umiejętności wykonywania doświadczeń i obserwacji metodą naukową.
- Ilustracje w grafice trójwymiarowej, a na nich między innymi odwzorowanie obrazu medycznego, anatomia ludzkiego ciała i budowa wewnątrzkomórkowych struktur.
- Filmy ukazujące zwierzęta i rośliny w ich naturalnych środowiskach, m.in. filmy przyrodnicze nagrywane w siedliskach wielu gatunków ptaków.
- Fotografie w technice mikro i makro, dające możliwość zobaczenia tego, czego nie jest w stanie dostrzec ludzkie oko.
W pudełku IPP Biologia nauczyciel znajdzie również pełnowymiarowe plakaty edukacyjne do zawieszenia w klasie!
Biologia to nie tylko schematy i trudne opisy, które trzeba zapamiętać. To także doświadczenia, eksperymenty i obserwacje, które umożliwiają zrozumienie, w jaki sposób funkcjonują organizmy, jak przebiegają pewne procesy, co wpływa na przebieg danego cyklu. Nie zawsze jednak w szkole jest możliwość empirycznego zobrazowania tematu (długoterminowe obserwacje, brak technicznych możliwości i sprzętu). Proponowane symulacje dają uczniom możliwość uczestniczenia w przebiegu doświadczalnych obserwacji i ułatwiają zrozumienie różnych ciekawych zjawisk zachodzących w biologicznym życiu.
Lista zagadnień podstawy programowej opracowanych w IPP Biologia:
1. Biologia jako nauka
2. Budowa i funkcjonowanie komórki
3. Chemizm życia
4. Bakterie, wirusy, protisty i grzyby
5. Królestwo roślin
6. Królestwo zwierząt
7. Organizm człowieka
8. Genetyka
9. Ekologia
10. Ochrona środowiska
Cechy serii Interaktywne Plansze Przyrodnicze:
- Multimedialne i angażujące – przykuwają uwagę uczniów, przyczyniając się do skuteczniejszej nauki.
- Obraz pełen treści – plansze przystępnie i wyczerpująco obrazują zagadnienia, których opisanie byłoby dla nauczyciela żmudne, a dla uczniów trudne do wyobrażenia.
- Trudne tematy, proste schematy – dostępne w programie symulacje przedstawiają złożone zjawiska w nieskomplikowany sposób. Wyjaśnianie wzajemnych zależności i wpływów już nigdy nie będzie sprawiało trudności!W
- Wysoka wartość merytoryczna – treści zawarte na planszach zostały przygotowane przez doświadczony zespół i są w pełni zgodne z podstawą programową.
- Podręczne – logiczny spis treści pozwala nauczycielowi szybko zidentyfikować potrzebny do lekcji materiał i otworzyć go w kilka chwil.
- Na monitory i tablice interaktywne – materiał przygotowany z myślą o pracy na tablicach i monitorach interaktywnych.
- Praca w grupie – materiały przeznaczone do pracy w grupie, pozwalają uczniom na wspólne analizowanie tematu.
- Zawsze aktualne – wykonane w technologii HTML5 i dostępne w przeglądarce internetowej plansze są na bieżąco aktualizowane zarówno pod względem merytorycznym, jak i technicznym.
- Bez instalacji – korzystanie z plansz jest wygodne i intuicyjne, ponieważ nie wymaga instalacji żadnego oprogramowania.
- Online i offline – korzystanie z plansz możliwe jest również bez dostępu do Internetu.
Jak Interaktywne Plansze Przyrodnicze może wykorzystać nauczyciel?
- Korzystając z plansz IPP, nauczyciel może wprowadzić nowy temat lub zagadnienie, które zaprezentowane w podręczniku w „płaskiej formie” może być dla ucznia trudne do zrozumienia. Wysoka interaktywność zasobów pozwala uczniom w sposób aktywny, obrazowy i niemal namacalny zapoznać się z prezentowanymi treściami, które często bywają dla nich abstrakcyjne.
- Wiele plansz nauczyciel może wykorzystać jako podsumowanie wcześniej omawianych zagadnień. Możliwość ukrywania i pokazywania elementów planszy może być wykorzystana do zweryfikowania wiedzy ucznia, zadawania pytań otwartych i pracy grupowej.
- Nauczyciel może użyć plansz, aby jeszcze lepiej pokazać uczniom, że nauka jest obecna w ich codziennym życiu i zachęcić ich do bardziej wnikliwego obserwowania otaczającego świata.
- Nauczyciel może zapraszać uczniów do wspólnego korzystania z zasobów interaktywnych. Pomaga to wzbudzić zainteresowanie uczniów, zachęca ich do stawiania dalszych pytań, dokonywania obserwacji i wyciągania wniosków.