Ułamki w makatce

Dodaj recenzję:
  • 0299930
  • Dostępność: Brak Brak
  • szt.
  • 189,99 zł

Ułamki ekwiwalentne.

Kolorowe kartoniki można umieszczać w przezroczystych kieszonkach makatki, odejmować, mnożyć i dzielić ułamki. Pomoc doskonale utrwala związki pomiędzy zapisem ułamka zwykłego, dziesiętnego i procentów. 

Części całości

Pokaż uczniom kartonik „całość”. Pozostałe kartoniki są częścią tej całości. Na przykład potrzeba dwóch różowych kartoników, aby złożyć całość. Różowe kartoniki mogą mieć wartość: 1/2, 0,50 lub 50%. Pokaz, iż kartoniki tego samego koloru mają tą samą wartość nawet wtedy, gdy posiadają różny zapis ułamka. Kontynuuj z klasą składanie poszczególnych części o różnym zapisie w całość. Posługuj się odpowiednim słownictwem. Możesz zachęcić uczniów do sporządzania notatek z tych ćwiczeń.

Części ekwiwalentne

Pokaż równoważność wybranych ułamków, np. jeden kartonik różowy (1/2) jest tak samo długi jak trzy kartoniki jasnoniebieskie (1/6). Poproś uczniów o znalezienie tych samych kartoników dla ułamków dziesiętnych i procentowych. Zachęć uczniów do szukania podobnych równoważników wśród innych kartoników.

Dodawanie i odejmowanie

Z pomocą kartoników można obrazować działania, np. 0,25 + 0,50 = 0,70. Po sformułowaniu pierwszej części równania zachęcaj uczniów do określenia wyniku. Dobrze, jeśli każde z równań zilustrujesz z pomocą wszystkich typów kartoników (zwykłych, dziesiętnych, procentowych). Przygotuj zadania do rozwiązania , aby uczniowie mieli wiele okazji do przeprowadzania tych działań na konkretnym materiale ćwiczeniowym.

Skracanie ułamków

Kartoniki są bardzo przydatne w wyjaśnieniu zasad skracania (i rozszerzania!) ułamków. Ułamkiem skróconym będzie ten kartonik, które będą takiej samej długości co zadany ułamek a jednocześnie będzie ich możliwie najmniejsza ilość. Weź cztery jasnoniebieskie kartoniki (1/8) i zachęć uczniów do znalezienia możliwe najmniejszej ilości kartoników tego samego koloru (różnego od jasnoniebieskiego), aby łącznie dały taką samą długość jak cztery jasnoniebieskie kartoniki. Uczniowie powinni dojść do wniosku, że chociaż w stosunku do tych czterech jasnoniebieskich kartoników równoważne będą dwa żółte kartoniki (1/4) – to najmniejszą liczbę kartoników tej samej długości stanowi jeden różowy kartonik (1/2).

 

 

Zawartość:

  • makatka 66 x 70 cm 
  • 153 kartoniki

Grupa produktowa: Pomoce dydaktyczne